Az évezred fordulójára nyilvánvalóvá vált, hogy az Európai Uniónak (EU) nemcsak gazdasági erejét kell megőrizni és növelni a világban, hanem a politikai érdekeit is ki kell terjesztenie az EU védelmében. A politikai érdek lényege az volt, hogy azokban az államokban, ahol kritikus politikai, katonai, civil válsághelyzet alakult ki, amely negatív hatással lehetett az EU-ra, ott olyan katonai és rendőri békefenntartói missziókat hoztak létre, amelyeknek a fő feladata az volt, hogy a fogadó állam területén támogassák a biztonsági szektorbeli reformokat. E stabilitásnak két nyertese van, az adott állam, ahol megszilárdul a politikai és gazdasági hatalom – ezzel elindulhat a demokratikus fejlődés a biztonság útján –, valamint az EU, hiszen a politikai és gazdasági fenyegetettsége megszűnik.
Az akkori Európai Unió vezetői ezt felismerve 1999-ben a Maastricht-i Szerződéssel létrehozták az Európai Biztonsági és Védelem Politika (EBVP)(1) szervezetet, amely tulajdonképpen az Európai Biztonsági és Védelmi Identitás(2) átalakításból jött létre. Az első EBVP-misszió 2003-ban indult az akkori Macedón Köztársaság(3) (ma Észak-Macedónia) területén (Concordia-hadművelet), mely akkor még NATO(4)-eszközöket használt, majd azt váltotta fel az EUPOL Proxima rendőri misszió. Mind a 2003-as, mind pedig a 2004-es év meghatározó volt az EBVP történelmében, hiszen ezekben az évben telepítettek katonai missziót Bosznia-Hercegovinába – EUFOR ALTHEA –, valamint egy kisebb létszámú rendőri kontingenst az Európai Unió bosznia-hercegovinai rendőri missziója (European Union Police Mission in Bosnia-Herzegovina) néven.
Mindezek a tények olyan kihívások elé állították az Európai Uniót, amellyel a fennállása óta még nem kellett szembenéznie, megbirkóznia. Ezek további politikai lépéseket generáltak, amelyek következtében 2009-ben a Lisszaboni Szerződésben további védelempolitikai célok fogalmazódtak meg, és az EBVP átalakult, majd megszületett a Közös Biztonság- és Védelempolitika (KBVP)(5) , valamint létrehozták az EU Külügyi Szolgálatot (EKSZ)(6).
A korábban említett változások alatt olyan tapasztalatokat szerzett az EU a válságkezelésben, amelyek bizonyították azon döntések meghozatalát, amelyek további szerkezeti változásokat tettek indokolttá. Ennek következménye lett az, hogy 2006-ban Javier Solana, az EU Tanácsának Főtitkára és egyben az EU Közös Kül- és Biztonságpolitikájának főképviselője(7) bejelentette egy Főügyelet (Wach Keeping Capability – WKC) felállítását. Ezt követően 2007-ben az Európa Tanács 10116/07. számú határozatával megalakították a Főügyeletet, amely később az Európa Tanács 2010/427/EU számú határozata alapján integrálódott az Európai Külügyi Szolgálatba, azon belül is az EU Katonai Törzsbe (EUKT)(8), majd az EUKT-n belül 2018-ban az újonnan megalakuló Műveleti Igazgatóság(9) alá rendelték.

11. számú kép
Főügyelet megalapítása(10)
A Katonai Törzs főügyelete egy egyedi struktúrával és feladatrendszerrel ellátott katonai ügyelet, amely a napi és rendkívüli feladatait területi (missziók) és stratégiai (civil és katonai felsővezetői) szinten látja el. A struktúráját illetően az EU Katonai Törzsében ez az egyetlen olyan egység, amely vegyes szerkezetű. A civil és katonai missziók miatt az európai uniós tagállamok felajánlásai alapján nemzeti szakértőkből áll a 12 fős egység, így különböző nemzetiségű rendőri és katonai hivatásos tisztek teljesen egyenértékű közös feladatot látnak el azonos katonai beosztásban és besorolásban. Az egység vezetőjének nemzetisége állandó, mely posztot az olasz haderőnemek egymás között váltogatják rotációs rendszerben. A 12 ügyeletes beosztás ún. „non-quota” poszt, így bármely EU-tagállam delegálhat jelölteket létszámkorlátozás nélkül. Az EU Katonai Törzs (EUKT) általános főigazgató-helyettes beosztásába Horváth Gábor honvéd vezérőrnagyot nevezték ki a tagállamok egyöntetű szavazatával 2022 szeptemberében.

12. számú kép
EKSZ Katonai Törzs Főügyelet
(rövidítések(11))
A WKC kiemelt fő feladatai
– Monitorozás a hét minden napján a nap 24 órájában (24/7) az EU KBVP civil és katonai misszió felett.
– A missziókba és a missziókból érkező minősített dokumentumok kódolása, dekódolása, továbbítása különböző minősített elektronikai rendszereken, valamint azok archiválása. Folyamatos biztonsági kapcsolattartás a missziókkal, valamint kapcsolattartás a társszervekkel és szervezetekkel.
– A PTVSZ, KTVSZ(12), EUKT, valamint a BBIM(13) (korábban VTI(14)) tagjainak missziós területre vagy válságövezetbe történő szakmai utazásának nyomon követése és a velük való kapcsolattartás.
– Válsághelyzet esetén a döntéshozók informálása, rendkívüli válságbizottság összehívása.

13. számú kép
EKSZ Katonai Törzs Főügyelet
(rövidítések(15))
– Heti beszámolók készítése és prezentálása az EU Katonai Törzs vezetőinek a missziós területen történt civil és katonai eseményekről.
Az EU KBVP-nek 12 civil, 8 katonai, továbbá egy hibrid civil-katonai missziója van, valamint a térképen nem jelölt tanácsadói és koordinációs „misszió” (EU Regional Advisory and Coordination Cell for the Sahel – RACC) az afrikai Sahel övezetben. Összesen három kontinensen van jelen az EU 2025-ben:

14. számú kép
EU EKSZ
Európában
Civil missziók:
- EULEX Kosovo(16) (Jogállamiságot építő és támogató misszió)
EUMM Georgia(17) (Megfigyelői misszió)
EUAM Ukraine(18) (Tanácsadói misszió)
EUM Armenia(19) (Megfigyelői misszó)
EUPM Moldova(20) (Biztonságtámogatói misszió)
Katonai missziók:
- EUFOR ALTHEA(21) (Stabilizációs és képzési misszió)
- EUNAVFOR Med Operation IRINI(22) (Migrációval összefüggő földközi-tengeri misszió)
- EUMAM Ukraine(23) (Katonai segítségnyújtási misszió)
Közel-Keleten:
Civil missziók:
- EUPOL COPPS(24) (Jogállamiságot építő és támogató misszió)
- EUBAM Rafah(25) (Határmegfigyelő és támogató misszió)
- EUAM Iraq(26) (Tanácsadói misszió)
Afrikában:
Civil missziók:
- EUCAP SOMALIA(27) (Tengeri biztonságot támogató misszió)
- EUCAP Sahel Mali(28) (Jogállamiságot támogató misszió)
- EUBAM Libya(29) (Integrált határigazgatást támogató misszió)
- EUAM RCA(30) (Tanácsadói misszió)
- RACC(31) (Tanácsadói és koordinációs misszió)
Katonai missziók:
- EU NAVFOR Somalia Operation ATALANTA(32) (Tengeri biztonsági és kalózkodás elleni misszió)
- EUTM Somalia(33) (Kiképzési misszió)
- ASPIDES(34) (Tengeri biztonsági misszió)
- EUTM CAR(35) (Kiképzési misszió)
- EUTM Mozambique(36) (Kiképzési misszió)
Civil - katonai misszió:
- GoG INITIATIVE(37) (Civil – katonai támogatói misszió)
A Magyar Rendőrség nemzeti szakértő kontingens tagjai (2025):
Dancs Róbert r. alezredes (ORFK) 2021–2025
dr. Oláh Béla r. alezredes (KR) 2022–2026
Szél Ferenc r. őrnagy (KR) 2022–2026


15-16. számú kép
Dancs Róbert r. alezredes (balra), Szél Ferenc r. őrnagy (középen) és dr. Oláh Béla
r. alezredes (jobbra)
(1) European Security and Defence Policy – ESDP
(2) European Security and Defence Identity – ESDI
(3) Former Yugoslav Republic of Macedonia – FYROM
(4) North Atlantic Treaty Organisation
(5) Common Security and Defence Policy – CSDP
(6) European Union External Action Service – EEAS
(7) European Union's High Representative for Common Foreign and Security Policy, Secretary General of the Council of the European Union – SG/HR
(8) European Union Military Staff – EUMS
(9) Operation Directorate
(10) Forrás: EKSZ Katonai Törzs Főügyelet
(11) EUKBB: EU Katonai Bizottsága / EU Military Committee – EUMC
PTVSZ: Polgári Tervezési és Végrehajtási Szolgálat / Civilian Planning and Conduct Capability – CPCC
(12) Katonai Tervezési és Végrehajtási Szolgálat / Military Planning and Conduct Capability – MPCC
(13) A Béke és a Biztonság Integrált Megközelítése (megj.: a szerző szabad fordítása) / Integrated Approach for Security and Peace – ISP
(14) Válságkezelési és Tervezési Igazgatóság /Crisis Management and Planning Directorate – CMPD
(15) PVB: Polgári Válságkezelési Bizottság / Committee for Civilian Aspect of Crisis Management – CivCom
PBB: Politikai és Biztonsági Bizottság / Political and Security Committee – PSC
(16) EU Rule of Law Mission in Kosovo
(17) EU Monitoring Mission
(18) EU Advisory Mission
(19) EU Mission in Armenia
(20) EU Partnership Mission in the Republic of Moldova
(21) EUFOR ALTHEA
(22) European Union Naval Force Mediterranean Operation IRINI
(23) EU Military Assistance Mission in support of Ukraine
(24) EU Police and Rule of Law Mission for the Palestinian Territories (EU Co-ordinating Office for Palestinian Police Support)
(25) EU Border Assistance Mission for the Rafah Crossing Point
(26) EU Advisor Mission in Iraq (Support of Security Sector Reform)
(27) EU Capacity Building Mission in Somalia
(28) EU Capacity Building Mission in Mali
(29) EU Border Assistance Mission in Lybia
(30) EU Advisory Mission in the Central African Republic
(31) EU Regional Advisory and Coordination Cell for the Sahel
(32) EU Naval Force Somalia Operation ATALANTA
(33) EU Training Mission in Somalia
(34) EU Naval Force Operation ASPIDES
(35) EU Training Mission in Central African Republic
(36) EU Training Mission in Mozambique
(37) EU Security and Defence Initiative in Support of West African Countries of the Gulf of Guinea – Civilian and Military Mission